QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 
Banner

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT


Partnerzy:
Wrocław
BCC
WCL DFG
DIG
Dolnośląska
Izba
Gospodarcza
stowarzyszenie
Stowarzyszenie
Przewoźników
Drogowych
InWroc MRN
Ślęza

Pracodawco – nie taki absolwent straszny!

Pokolenie Y – młodzi, wymagający i nielojalni – z takim zdaniem o młodych ludziach, wśród pracodawców, bardzo często spotykają się konsultanci Antal International, zajmujący się rekrutacjami dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Co wpływa na taką opinię? Czy faktycznie pokolenie, które dopiero wchodzi na rynek pracy to aż tak roszczeniowa grupa pracowników?


Z naszych obserwacji rynku pracy oraz bliskiej współpracy ze środowiskiem akademickim wynika, że zdarza się, iż oczekiwania młodych ludzi względem pracy faktycznie bywają nieadekwatne do ich doświadczenia i umiejętności oraz możliwości rynku. W większości jednak te rozbieżności wynikają z braku pełnej, rzetelnej informacji na temat rynku pracy, która jest kierowana jeszcze do studentów czy absolwentów. Wiedza odnośnie warunków pracy to raczej wyobrażenia młodych ludzi, opinie przekazywane przez znajomych lub wyczytane w internecie, które z reguły nie oddają prawdziwego obrazu życia zawodowego. Niedopasowanie oczekiwań do rzeczywistości w większości przypadków polega na tym, że są one zbyt wygórowane, chociaż czasami jest wręcz odwrotnie.


Na czym rozbieżności te polegają? Codzienne rozmowy rekruterów Antal z przedstawicielami pokolenia Y pozwalają na wskazanie priorytetów pracowników, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Młodzi ludzie przede wszystkim zwracają uwagę na:


1. Pensję oraz benefity. Z ostatniego Raportu Płacowego Antal wynika, że absolwenci zatrudnieni w sektorze usług dla biznesu zarabiają od 2800 do 4500 PLN brutto miesięcznie, w zależności od obszaru specjalizacji, znajomości języków obcych i wykształcenia. Z naszych obserwacji wynika, że oczekiwania finansowe kandydatów mogą przekraczać plany przewidzianego budżetu od 10% do nawet 50%. W zakresie dodatkowych benefitów kandydaci omawianej branży zdają sobie sprawę, że niemalże standardem rynkowym jest karta sportowa, prywatna opieka zdrowotna i ewentualnie inne dodatki takie jak ubezpieczenie na życie, bilety do kina czy dofinansowanie kursów językowych.


2. Warunki zatrudnienia. Mimo iż osoby z pokolenia Y dopiero wchodzą na rynek pracy, w większości przypadków oczekują stabilnego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, najchętniej na czas nieokreślony. Poglądy te są wzmacniane przez, mocno podkreślaną w debacie publicznej, krytykę innych form zatrudnienia. Problem ten jednak rzadko dotyczy sektora SSC/BPO, gdzie zwykle po okresie próbnym proponowana jest umowa o pracę. Niemniej jednak istotnym aspektem w kontekście warunków zatrudnienia jest czas pracy, ponieważ kandydaci z reguły preferują elastyczne rozwiązania. Coraz częściej, z uwagi na międzynarodową współpracę, korporacje muszą uwzględniać różnice wynikające z różnych stref czasowych i poszukują pracowników, którzy będą gotowi do pracy w godzinach innych niż standardowe.


3. Prestiż i dobre opinie o firmie. Pokolenie Y jest pokoleniem świadomie planującym swoją karierę zawodową, dlatego młodym ludziom zależy na pracy w znanych i cieszących się dobrą opinią korporacjach. Według badania Antal International „Najbardziej Pożądani Pracodawcy”, najczęściej wskazywanymi przez respondentów przedsiębiorstwami, z sektora usług dla bizneu, w których chcieliby pracować, są:


- McKinsey EMEA Shared Services

- Shell Business Service Centre Krakow

- Capgemini Polska

- HSBC Service Delivery

- Cisco Systems Poland


4. Dynamiczny proces rekrutacyjny. Absolwenci, którzy szukają swojej pierwszej pracy, robią to zazwyczaj bardzo aktywnie, aplikując jednocześnie na wiele ogłoszeń. Czas odgrywa tutaj istotną rolę, dlatego pokolenie Y bardzo nieprzychylnie odbiera długie, wieloetapowe procesy rekrutacyjne. Z naszych doświadczeń wynika, że tacy kandydaci często kierują się zasadą „lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu” i może zdarzyć się, że dana osoba przyjmie mniej atrakcyjną ofertę tylko, dlatego, że pojawi się ona szybciej. Skutkuje to ponownym wyjściem na rynek pracy po upływie nawet kliku lub kilkunastu tygodni, co zasadniczo jest zjawiskiem nieopłacalnym dla pracodawcy, który zainwestował w wyszkolenie nowego pracownika czas i, niejednokrotnie, nakłady finansowe.


5. Międzynarodowe środowisko pracy. Szczególnie interesujące w ofercie pracy dla młodych kandydatów jest międzynarodowe środowisko, w którym na porządku dziennym jest współpraca z osobami z całego świata, zarówno w wymiarze lokalnym, jak i zdalnym. W sektorze nowoczesnych usług dla biznesu wyjątkowo atrakcyjna jest możliwość udziału tzw. transition, czyli przyjęciu i uruchomianiu na miejscu danego procesu, np. księgowego. Także zagraniczne szkolenia wdrożeniowe i specjalistyczne są dodatkowym atutem danej oferty pracy.


6. Przyjazna atmosfera pracy. Wiele ogłoszeń o pracę kierowanych do absolwentów, zawiera informację o młodym, przyjaznym i dynamicznym zespole. Faktycznie, jest to mile widziane przez kandydatów. Ważne jest jednak konsekwentne budowanie pozytywnego wizerunku firmy, aby to twierdzenie było spójne z rynkową opinią na temat firmy.


7. Atrakcyjna lokalizacja pracy. Aplikując do danej firmy, kandydaci biorą pod uwagę jej lokalizację. Atrakcyjnie położenie ułatwia skompletowanie zespołu, szczególnie w kontekście ludzi młodych, którzy często bardzo aktywnie spędzają czas po pracy, wobec czego lokalizacja i skomunikowanie z centrum miasta są dla nich wyjątkowo ważne.


8. Work-life balance. Pokolenie Y znane jest z poszanowania swojego czasu wolnego tym bardziej, że pojęcie work-life balance jest dzisiaj wyraźnym trendem na rynku pracy, dodatkowo promowanym w mediach. Młodzi ludzie zdecydowanie wolą unikać nadgodzin czy zabierania pracy do domu – w wolnych chwilach wolą rozwijać swoje pasje bądź poszerzać kompetencje.


9. Nowoczesna infrastruktura i narzędzia pracy. Studenci bądź świeżo upieczeni absolwenci wchodzący na rynek pracy zdecydowanie doceniają komfort, jaki daje nowoczesna infrastruktura oraz dostęp do nowych technologii w miejscu pracy. Zwracają uwagę na biurowiec, wyposażenie pomieszczenia, w którym pracują, np. open space, a także bufet bądź kafeterię. Równie ważne są dla nich narzędzia, z których korzystają na co dzień, w tym wydajny, szybki sprzęt i oprogramowanie.


10. Możliwość wykorzystywania posiadanych kompetencji. W omawianej branży bardzo ważne są kompetencje językowe, z czego kandydaci zdają sobie sprawę. Zdecydowana większość osób znających języki obce chce wykorzystywać te umiejętności, aby nie utracić kontaktu z językiem. Absolwenci wiedzą, iż znajomość języków obcych zwiększa ich wartość na rynku pracy, przez co dbają o to, aby ich język nie stał się jedynie bierną kompetencją.


11. Jasna ścieżka kariery i możliwości rozwoju. Precyzyjne określenie możliwości rozwoju w ramach danej organizacji zdecydowanie zwiększa atrakcyjność oferty pracy. Co więcej, wyznaczając jasne zasady awansu i możliwości rozwoju, które są znane wszystkim pracownikom, pracodawcy mają większą szansę na to, że przedstawiciele pokolenia Y będą chcieli pracować w firmie dłużej. W naszej ocenie, pierwszą pracę zmienia się statystycznie po około roku zatrudnienia. Decyzje te są podejmowane przez młodych ludzi najczęściej z uwagi na ciekawość (potencjalne inne możliwości rozwoju), ale też rozczarowanie (niezadowolenie z zakresu obowiązków, warunków pracy lub innych czynników), czy świadomość wzrostu wartości swoich kompetencji i doświadczenia na rynku pracy.


Oceniając pokolenie Y należy pamiętać, że oczekiwania młodych ludzi względem pracy wynikają przede wszystkim z niepełnych informacji na temat możliwości zawodowych. Wyobrażenia o rozwoju absolwentów często inspirowane są rozbudowanymi obecnie kampaniami employer brandingowymi, które w pewnym sensie kreują potrzeby młodego pokolenia. Rekrutacja absolwentów stanowi obecnie ogromne wyzwanie i wymaga nie tylko znajomości rynku pracy, ale przede wszystkim specyficznych oczekiwań tej konkretnej grupy kandydatów. Dlatego warto współpracować z partnerami, którzy mają w swoim portfolio usług rekrutacje absolwentów i mogą pochwalić się sukcesami w tym zakresie.


Autorki: Karolina Mojsiejczuk, Senior Consultant i Nina Widera, Associate Consultant w Antal SSC/BPO


Źródło: Antal

28.02.2015


Tagi: pokolenie Y, absolwenci, zatrudnienie, pracodawcy


SPOTKANIA BIZNESOWE

BIK PARK WROCŁAW I

giełda

Najnowsza inwestycja Biura Inwestycji Kapitałowych wchodzi w ostatni etap realizacji...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

giełda

Coraz intensywniejsza rozbudowa miast, potrzeba bezproblemowego...

NIERUCHOMOŚCI - FIRMA DORADCZA

giełda

Na stronie Industrial.pl ­udostępniono pierwszy w Polsce Kalkulator Specjalnych Stref...


PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Komfort rodziców, zadowolenie maluchów, a przede wszystkim kształtowanie kultury spożywania rodzinnych...

NOWOCZESNA OBSŁUGA PODATKOWA

foto

Spółka świadczy usługi w pełnym zakresie doradztwa podatkowego oraz wsparcie w ramach postępowania...

KINNARPS - MEBLE

foto

Głównym założeniem projektu biura Oticon zajmującego 5 piętro w biurowcu Q22...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

NOWI MENEDŻEROWIE I AWANSE

foto

Sławomir Lubak został w Deloitte Partnerem i liderem obszaru Strategii i Integracji Technologii oraz programu branżowego TMT...